آشنایی با دنیای بچه ها

10 قدم برای جلوگیری از دروغ گفتن کودک

1399/6/26 14:00
نویسنده : هانیه ولک
202 بازدید
اشتراک گذاری

10 قدم برای جلوگیری از دروغ گفتن کودک

همه بچه ها گاهی دروغ می گویند و کمی صداقت معمولاً نباید باعث هشدار شود. با این حال ، هنگامی که دروغ گفتن به یک اتفاق منظم تبدیل می شود ، می تواند به یک مشکل قابل توجه تبدیل شود. همچنین آموزش ارزش گفتن به فرزندتان اهمیت مسئولیت شخصی ، اعتماد و مراقبت را نشان می دهد.

دروغ گفتن وقتی بچه ها ببینند این یک روش م effectiveثر برای رهایی از دردسر یا شانه خالی از مسئولیت است ، می تواند به یک عادت بد تبدیل شود. بنابراین ، وقتی فرزندتان دروغ می گوید ، آن را به روشی مستقیم حل کنید و از تکرار آن منصرف شوید.

در اینجا 10 استراتژی وجود دارد که کودک را از دروغگویی متوقف می کند.

گفتن حقیقت را یک قانون خانگی قرار دهید

به عنوان بخشی از قوانین و ارزشهای خانوادگی خود ، یک قانون روشن خانگی ایجاد کنید که بر اهمیت صداقت و ارتباط صحیح تأکید کند. این اطمینان می دهد که فرزندان شما می فهمند که شما برای واقعیت ارزش قائل هستید ، حتی وقتی گفتن آن دشوار است.

در مورد انواع دروغ ها و آسیب هایی که هر نوع می تواند ایجاد کند صحبت کنید. دلایل مختلفی که مردم برای دروغ گفتن دارند و اینکه چرا انتظار صداقت دارید را توضیح دهید.

صداقت مدل نقش

رفتاری را که می خواهید از فرزندتان ببینید الگوی او قرار دهید - این به معنای گفتن همیشه حقیقت است. بچه ها نمی توانند "دروغ های کوچک سفید" را از دروغ های دیگر تشخیص دهند. بنابراین ، در مورد سن فرزندتان دروغ نگویید تا غذای کمتری را در رستوران برای او تهیه کنید و نگویید که از کنار رفتن از یک معاشرت اجتماعی که نمی خواهید در آن شرکت کنید ، احساس خوبی ندارید. فرزند شما از آنچه که شما را تماشا می کنند تقلید خواهد کرد.

درباره گفتن حقیقت در مقابل دروغ گفتگو کنید

مهم نیست که فرزند شما چند سال دارد ، مهم است که تفاوت بین گفتن حقیقت در مقابل دروغ گفتن را توضیح دهید. با این حال آگاه باشید که تا حدود چهار سالگی ، کودکان کوچک تفاوت دروغ و حقیقت را کاملا درک نخواهند کرد.

در مورد کودکان خردسال ، گفتن جملاتی از جمله: "اگر بگویم آسمان سبز است ، این حقیقت است یا دروغ" می تواند مفید باشد. درباره عواقب احتمالی غیر صادق بودن صحبت کنید ، از جمله اینکه مردم دیگر به گفته های شما اعتقاد ندارند.

صحبت درمورد گفتن حقیقت در مقابل صداقت بی رحمانه به همان اندازه مهم است. بچه ها باید یاد بگیرند که لزوماً لازم نیست اعلام کنند: "این یک پیراهن زشت است" ، یا "شما جوش دارید" ، فقط به این دلیل که صادقانه است. متعادل سازی صداقت با شفقت یک مهارت اجتماعی پیچیده است که شما باید هدف آن را شروع زودهنگام آموزش دهید. .

بعلاوه ، با کودک خود در مورد اینکه چه اتفاقی می افتد اگر دروغ بگویند ، صحبت کنید. بحث درباره عواقب غیر صادقانه قبل از وقوع می تواند به عنوان یک عامل بازدارنده عمل کند و همچنین به شما کمک می کند تا دقیقاً بدانید که در صورت دروغ گفتن چه کاری باید انجام دهید.

 چگونه با نوجوان خود در مورد دروغ گفتگو کنیم

دلیل دروغ را تشخیص دهید

سه دلیل عمده برای دروغ گفتن بچه ها وجود دارد: تخیل ، لاف زدن ، یا جلوگیری از عواقب منفی. وقتی دلیل احتمالی دروغ را تشخیص می دهید ، می تواند به شما کمک کند برنامه ای برای پاسخ به آن تهیه کنید.

فانتزی

کودکان پیش دبستانی اغلب دروغ های فانتزی می گویند. اگر فرزند شما گفت ، "من دیشب به ماه رفتم" ، بپرسید ، "آیا این چیزی است که واقعاً درست است؟" یا چیزی که آرزو می کنید درست باشد؟ " این می تواند به بچه ها کمک کند تفاوت بین واقعیت و باور را درک کنند. با این حال ، اگر کودک شما به سادگی وانمود می کند ، خوب است که به خیال بپردازید - تا زمانی که همه آگاه باشند که این داستان بیش از واقعیت است.

لاف زدن

اگر کودکی دروغ می گوید چون لاف می زند ، دلیل آن این است که عزت نفس پایینی دارد یا می خواهد مورد توجه قرار گیرد. آنها ممکن است از یادگیری مهارت های جدید اجتماعی و انجام فعالیت های مثبت برای تقویت عزت نفس خود بهره مند شوند.

اجتناب از مسئولیت پذیری

همه بچه ها برای فرار از مشکلات گاهی دروغ می گویند. مهم است که دروغ های آنها موفقیت آمیز نباشد. در عوض ، برای فرزندان خود روشن کنید که حقایق را دوبار بررسی خواهید کرد.

یکی دیگر از م componentلفه های استفاده از دروغ برای جلوگیری از مسئولیت این است که بچه ها ممکن است از دروغ برای برآوردن انتظارات یا رسیدن به خواسته های خود استفاده کنند. به عنوان مثال می توان به دروغ های حذف ، نادیده گرفتن یا حقایق جزئی اشاره کرد ، مانند کودکی که ممکن است ادعا کند برای خارج شدن از ماشین ظرفشویی باید از دستشویی استفاده کند - آنها ممکن است از توالت استفاده کنند اما دیگر هرگز به آشپزخانه بر نمی گردند.

بیش فعالی

علاوه بر این ، توجه داشته باشید که کودکان مبتلا به اختلال کم توجهی و بیش فعالی (ADHD) بیشتر مستعد دروغ گفتن هستند. علائم شایع فراموش شدگی ، تکانشگری و بی نظمی در ADHD می تواند زمینه را برای عدم صداقت فراهم کند - که اغلب با سو mis تفاهم بزرگ می شود.

به عنوان مثال ، ممکن است از کودکی بخواهید اسباب بازی هایش را کنار بگذارد ، سپس وقتی این کار را انجام نداده اند ، ممکن است سرسختانه اصرار کنند که هرگز به او نگفتی این کار را انجام ندهی. این ممکن است دروغ نباشد - آنها ممکن است در واقع دستورالعمل شما را فراموش کرده باشند.

با این حال ، اجازه ندهید که تشخیص آنها به یک پاس رایگان تبدیل شود. کافی است به یاد داشته باشید که چگونه ADHD ممکن است بر صداقت کودک شما تأثیر بگذارد و هدفش تقویت مهارت ها و پشتیبانی است که ممکن است به آنها کمک بیشتری کند.

هشدار دهید

وقتی کاملاً مطمئن هستید که آنها را در یک دروغ گرفتید ، یک هشدار دهید. به عنوان مثال ، با آرامش بگویید ، "من به شما یک فرصت دیگر می دهم تا حقیقت را به من بگویید. اگر شما را دروغ بگویم ، نتیجه اضافی دریافت خواهید کرد. "

همچنین تکرار اینکه عواقب عدم صداقت چه نتیجه ای خواهد داشت نیز مفید است. اما تمرکز خود را بر آموزش مسئولیت و صداقت بگذارید ، نه اینکه کودک خود را سرزنش یا شرم آور کنید. آرام و دلسوز نگه داشتن لحن نیز کمک می کند. اگر عصبانی هستید ، فریاد می کشید یا تهدید می کنید ، کودک شما در هنگام تمیز کردن احساس راحتی نمی کند.

یک نتیجه اضافی ارائه دهید

وقتی فرزندتان را دروغ می گیرید نتیجه اضافی به او بدهید. به عنوان مثال ، به جای اینکه فقط وسایل الکترونیکی روزانه آنها را از آنها بگیرید ، کارهای اضافی نیز به آنها اختصاص دهید. امتیازات را بردارید و یا به عنوان نتیجه دروغ گفتن از جبران استفاده کنید.

اطمینان حاصل کنید که نتیجه مناسب و منصفانه است. از وسوسه بیش از حد مجازات ها پرهیز کنید. اگر در عواقب خود انباشته می شوید یا مستعد واکنش بیش از حد هستید ، کودک شما بیشتر فکر می کند که والدینش بی انصاف است و نه روی کار بد خود.

درباره پیامدهای طبیعی بحث کنید

با کودک خود در مورد عواقب طبیعی دروغ گفتگو کنید. توضیح دهید که عدم صداقت برای شما دشوار خواهد بود که دفعه بعد آنها را باور کنید ، حتی وقتی آنها حقیقت را می گویند. و سایر افراد تمایل ندارند افرادی را که معروف به دروغ گفتن هستند دوست داشته یا به آنها اعتماد کنند.

صداقت را تقویت کنید

کودک خود را بگویید که حقیقت را بگوید و تقویت مثبت کند. آنها را ستایش کنید و بگویید: "من می دانم که سخت بوده است که به من بگویید آن ظرف را شکستی ، اما من بسیار خوشحالم که تصمیم گرفتی در این مورد صادق باشی."

به کودک خود کمک کنید دوباره اعتماد خود را ایجاد کند

اگر کودک شما عادت بد دروغ گفتن دارد ، برنامه ای برای کمک به او در ایجاد اعتماد مجدد تدوین کنید. به عنوان مثال ، یک قرارداد رفتاری ایجاد کنید که امتیازات بیشتری را به صداقت پیوند دهد. وقتی آنها حقیقت را بگویند ، یک قدم دیگر به کسب امتیازات بیشتر نزدیک می شوند.

به دنبال راهنمایی حرفه ای باشید

مواقعی وجود دارد که دروغ گفتن می تواند به یک مشکل جدی برای کودکان تبدیل شود. اگر به نظر می رسد دروغ گفتن کودک شما آسیب شناسانه است یا در مدرسه یا با همسالان برای کودک شما مشکل ایجاد می کند ، برای رفع دروغ گفتن آنها از متخصص کمک بگیرید.

کلمه ای از ویلول

همه بچه ها گهگاهی دروغ می گویند ، اما پاک کردن صداقت در جوانه بسیار مهم است تا عادت نکند. بچه ها دلایل مختلفی برای دروغ گفتن دارند اما مهمترین و نگران کننده ترین آنها ، جلوگیری از دردسر است. هنگامی که کودک شما دانست که شما از حقیقت انتظار دارید (و شما به طور مداوم از این انتظار با عواقب خود پشتیبانی می کنید) ، احتمالاً صداقت بسیار بیشتری در خانه خود خواهید دید.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)