آشنایی با دنیای بچه ها

سوئ تغذیه در کودکان

1399/6/31 13:53
نویسنده : هانیه ولک
491 بازدید
اشتراک گذاری

سوئ تغذیه در کودکان

در کشورهای در حال توسعه ، هر ساله 10.6 میلیون کودک زیر 5 سال می میرند. 53٪ از این مرگ ها ناشی از سو mal تغذیه است. حدود یک چهارم کل کودکان جهان دچار سوourتغذیه هستند. اما گرسنگی و سو mal تغذیه به معنای کمبود واقعی غذا نیست. یک رژیم غذایی سالم و متعادل خصوصاً در 1000 روز اول زندگی فرد بسیار مهم است. کمبود عناصر کم مصرف در رژیم غذایی متعادل ممکن است مانع رشد جسمی و روحی کودک شود.

تعریف ، تشخیص ، علائم ، درمان و پیشگیری. اطلاعات لازم درباره سو mal تغذیه در کودکان را بیابید:

شاخص توده بدن (BMI)

سوnut تغذیه یک اصطلاح چتر برای مصرف کم غذا است. این می تواند مصرف بیش از حد مواد مغذی (سوnut تغذیه) یا مصرف ناکافی مواد مغذی (سو und تغذیه) باشد. سوut تغذیه زمانی اتفاق می افتد که فرد کالری کمتری از انرژی مورد نیاز خود را برای مدت زمان طولانی مصرف کند. شاخص توده بدن (BMI) شاخص محبوب کمبود تغذیه است. این وزن یک شخص نسبت به قد او است و با تقسیم وزن بدن بر کیلوگرم بر قد بدن (بر حسب متر) در مربع تعیین می شود. فردی با شاخص توده بدنی (BMI) 18.5 و پایین تر ، دارای سو mal تغذیه است.

روش BMI برای تشخیص سوnut تغذیه مطمئناً بسیار مفید است ، اما دارای اشکالاتی است ، خصوصاً در شرایطی که بسیاری از افراد باید همزمان بررسی شوند. اندازه گیری و توزین بسیاری از افراد می تواند وقت گیر باشد. علاوه بر این ، مقیاس ها و نوارهای اندازه گیری (ترجیحاً چند) باید در دسترس باشد و پرسنل نیز باید متناسب با آن آموزش ببینند. این شرایط بخصوص در کشورهای در حال توسعه همیشه برآورده نمی شود.

تشخیص با استفاده از نوار دور بازو میانی فوقانی (MUAC)

در حال حاضر MUAC یک روش سریع و ساده برای تعیین سو is تغذیه کودک با استفاده از یک نوار پلاستیکی رنگی ساده است.

آزمایش MUAC می تواند از 12 ماهگی تا 59 ماهگی روی کودکان استفاده شود ، اما همچنین می تواند برای تعیین سو mal تغذیه در کودکان بالای شش ماه با طول بالاتر از 65 سانتی متر استفاده شود. بیشتر نوارهای MUAC دارای سه ناحیه رنگی هستند که می توان با آن وضعیت تغذیه ای کودک را تعیین کرد.

اندازه گیری نوار بین آرنج قرار می گیرد:

اندازه گیری در منطقه سبز (12 سانتی متر تا 21 سانتی متر) به این معنی است که کودک به درستی تغذیه می شود

اندازه گیری در منطقه زرد (11 سانتی متر تا 12.5 سانتی متر) به این معنی است که کودک در معرض سو mal تغذیه است

اندازه گیری در منطقه قرمز (زیر 11 سانتی متر) به این معنی است که کودک به شدت دچار سوutتغذیه است.

در حال حاضر ، یک نوع دستبند برای کودکان بزرگتر و بزرگسالان در دست تولید است.

عواقب شدید سو malتغذیه کودک بر سلامتی

کودکانی که کمبود وزن دارند اغلب نسبت به سن خود بسیار کوچک هستند. آنها همچنین بسیاری از علائم دیگر مانند ضعف ، خستگی و بی علاقگی را نشان می دهند. در بسیاری از موارد ، رشد ذهنی به تأخیر افتاده ، توده عضلانی کاهش می یابد و همچنین رشد فکری مختل می شود.

یکی از انواع سو undتغذیه در کودکان ، ماراسموس است. این مورد در کودکانی اتفاق می افتد که به اندازه کافی پروتئین ، کالری ، کربوهیدرات و سایر مواد مغذی مهم مصرف نمی کنند. کواشیورکور نوع دیگری از سو mal تغذیه جدی است. این نام از زبان غنائی Ga گرفته شده است و به راحتی ترجمه می شود "بیماری که کودک هنگام آمدن نوزاد جدید به آن مبتلا می شود". کواشیورکور باعث تجمع مایعات در بدن می شود که باعث گرد شدن صورت و باز شدن شکم می شود. برجستگی شکم در اثر احتباس آب در حفره شکم و بزرگ شدن کبد ایجاد می شود. کواشیورکور در افرادی رخ می دهد که کمبود پروتئین شدید دارند. کودکانی که به کواشیورکور مبتلا می شوند ، اغلب بزرگتر از کودکانی هستند که به ماراسموس مبتلا می شوند. داشتن یک رژیم غذایی که عمدتا کربوهیدرات باشد می تواند منجر به این وضعیت شود.

سوnut تغذیه بر روی هر سیستم بدن تأثیر می گذارد و همیشه منجر به افزایش آسیب پذیری در برابر بیماری هایی مانند سل ، افزایش عوارض و در موارد بسیار شدید حتی مرگ می شود.

Plumpy’Nut - مبارزه با سوnut تغذیه با خمیر بادام زمینی

خمیر بادام زمینی به سرعت یک کودک سو malتغذیه را تقویت می کند © African Visuals Media / Malteser International

اگر یک آزمایش MUAC در ناحیه زرد قرار بگیرد یا اگر فقط حدود 70-80٪ از وزن طبیعی خود را داشته باشد ، کودک "کمی سوn تغذیه می کند". چنین کودکی نیاز به درمان با مکمل های غنی از کالری و ویتامین دارد.

سالهاست که کودکان دارای سو mal تغذیه حاد توسط متخصصان پزشکی در کلینیک ها تحت درمان قرار می گیرند ، اما امروزه یک نوآوری ساده در یک کیسه پلاستیکی باعث نجات جان میلیون ها کودک می شود - این یک غذای درمانی آماده (RUTF) ، یک بادام زمینی است خمیر پایه دار که کمبودهای غذایی کودکان ، به ویژه کودکانی که از سو mal تغذیه حاد شدید رنج می برند را درمان می کند. معروف ترین RUTF Plumpy’Nut است.

رب حاوی شکر ، روغن نباتی و شیر خشک بدون چربی و غنی شده با ویتامین ها و مواد معدنی است. کودکان خردسال به راحتی آن را می خورند و نیازی به مخلوط شدن با آب نیست که اغلب در مناطق آسیب دیده از خشکسالی کمیاب است. همچنین ارزان است: فقط 5 یورو می تواند یک ماه از این غذای درمانی را تأمین کند.

درمان کودکان با سو تغذیه شدید

درمان کودکان دارای سو malتغذیه یا سوishedتغذیه حاد از یک طرح 10 ماده ای که توسط سازمان بهداشت جهانی (WHO) تهیه شده است پیروی می کند.

درمان سطح پایین گلوکز خون. گلوکز را می توان به صورت خوراکی یا وریدی تجویز کرد.

درمان هیپوترمی ، شرایط داشتن دمای غیر طبیعی بدن. منظم

نظارت بر دمای بدن. پتو می تواند گرما را برای کودکان فراهم کند.

درمان کمبود آب بدن با استفاده از محلول های ویژه آبرسانی برای سو mal تغذیه. در هنگام آبرسانی باید مراقب باشید تا از سیل در گردش خون و بار بیش از حد قلب جلوگیری شود.

اصلاح عدم تعادل الکترولیت ها. این می تواند با تجویز پتاسیم و منیزیم اضافی به غذای کودک انجام شود.

درمان و پیشگیری از عفونت. به دلیل سیستم ایمنی بسیار ضعیف ، عفونت می تواند بدون علائم رخ دهد ، بنابراین به عنوان یک پیشگیری ، کودکان باید یک آنتی بیوتیک دریافت کنند که از طیف گسترده ای از عفونت جلوگیری می کند. علاوه بر این ، کودکان در شرایط پایدار علیه سرخک واکسینه می شوند.

اصلاح کمبودهای تغذیه ای مکمل با ویتامین ها و عناصر کمیاب ، به ویژه ویتامین A ، روی ، اسید فولیک و آهن.

تغذیه محتاطانه. در مرحله تثبیت ، تغذیه با دقت آغاز می شود تا از اضافه بار بدن ضعیف شده جلوگیری شود. بخشهای كوچك اما چندی داده می شود كه باید در بدن حدود 100 كیلوكالری در هر كیلوگرم وزن بدن داشته باشد. علاوه بر این ، باید مایعات کافی (100-130 میلی لیتر در هر کیلوگرم وزن بدن) تجویز شود.

ترویج افزایش وزن در مرحله توان بخشی ، یک روش جدی برای تغذیه به منظور افزایش سریع وزن لازم است. این افزایش باید در فواصل منظم مشاهده شود و در حالت ایده آل حدود 10 گرم در هر کیلوگرم وزن بدن در روز است.

ایجاد یک فضای مثبت و توانمندساز. از آنجایی که سو mal تغذیه غالباً تأخیر در رشد ذهنی به همراه دارد ، باید به یک محیط تحریک کننده و محافظ توجه شود.

بررسی های پیگیری منظم و واکسیناسیون

جلوگیری از سوrition تغذیه و سوern تغذیه

مادران و خانواده ها باید در مورد تغذیه سالم و دوستدار کودک آموزش ببینند تا از سو mal تغذیه در کودکان جلوگیری کنند. مادران باید ترغیب شوند که به نوزادان خود شیر دهند ، زیرا شیردهی رشد کامل سیستم ایمنی کودک را تضمین می کند. در این مدت ، تغذیه مناسب مادران نیز به همان اندازه مهم است.

داشتن رژیم غذایی متعادل نیز مهم است. در بسیاری از مناطقی که سو mal تغذیه در آنها رواج دارد ، مردم به طور سنتی غذاهایی را می خورند که غالباً دارای کربوهیدرات زیاد و ویتامین بسیار کمی است. این رژیم معمولاً حاوی غلات مانند برنج یا ارزن است اما فاقد سبزیجات و میوه هایی است که ویتامین های ضروری را تأمین می کنند. تغذیه مناسب از بدو تولد تا سه سالگی مهمترین پایه برای رشد و سلامت کودک است. در جلسات آموزش تغذیه ، ما با مادران کار می کنیم تا کیفیت و امنیت تغذیه را برای آنها و فرزندانشان افزایش دهیم. در بسیاری از موارد ، ما همچنین این دوره ها را با آموزش کشت میوه و سبزیجات و کمکهای اولیه به صورت بذر یا تجهیزات کشاورزی تکمیل می کنیم.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)