آشنایی با دنیای بچه ها

درمان کودکان مبنلا به ADHD

1399/6/27 14:02
نویسنده : هانیه ولک
360 بازدید
اشتراک گذاری

درمان کودکان مبتلا به ADHD

فکر می کنید دارو تنها درمان اختلال بیش فعالی با کمبود توجه است؟ درباره همه روشهای درمانی بیش فعالی و بیش فعالی و اینکه چگونه می توانید به بهترین وجه به کودک خود کمک کنید بیاموزید.

دختری خوشحال روی طناب نگه داشته و در حالی که روی صندلی ایستاده و با خوشرویی لبخند می زند ، از یک طرف یک زمین بازی حمایت می کند

گزینه های درمانی ADHD شما چیست؟

درمان اختلال بیش فعالی با کمبود توجه (ADHD یا ADD) فقط مصرف دارو نیست. بسیاری از درمان های موثر دیگر نیز وجود دارد که می تواند به کودکان مبتلا به بیش فعالی کمک کند توانایی توجه ، کنترل رفتار تکانشی و مهار بیش فعالی را بهبود بخشند.

وعده های غذایی مغذی ، بازی و ورزش ، یادگیری مهارت های مقابله ای جدید و بهبود مهارت های اجتماعی بخشی از یک برنامه درمانی متعادل است که می تواند عملکرد کودک شما را در مدرسه بهبود بخشد ، روابط او را با دیگران تقویت کند و استرس و ناامیدی را کاهش دهد - برای آنها و برای شما تمام خانواده.

داروهای ADHD

داروهای تحریک کننده ای مانند ریتالین و Adderall اغلب برای ADHD تجویز می شوند ، اما ممکن است بهترین گزینه برای کودک شما نباشد - و مطمئناً تنها درمان نیستند.

داروها برای ADHD ممکن است به کودک شما کمک کند تا تمرکز بهتر داشته باشد یا حداقل در کوتاه مدت آرام بنشیند. اما تا به امروز ، شواهد کمی وجود دارد که نشان دهد آنها پیشرفت مدرسه ، روابط یا مسائل رفتاری را در طولانی مدت بهبود می بخشند. و حتی در کوتاه مدت ، دارو تمام مشکلات را حل نمی کند یا علائم ADHD را به طور کامل از بین نمی برد.

علاوه بر این ، نگرانی هایی در مورد تأثیرات این داروهای قدرتمند بر روی مغز در حال رشد کودک وجود دارد. و عوارض جانبی - مانند تحریک پذیری ، از دست دادن اشتها و بی خوابی - نیز می تواند مشکل ساز باشد.

نتیجه نهایی: دارو ابزاری است نه درمانی.

واکنش هر کس به داروهای ADHD متفاوت است. برخی از کودکان بهبود چشمگیر را تجربه می کنند در حالی که دیگران کم و بدون تسکین تجربه می کنند. عوارض جانبی نیز از کودکی به کودک دیگر متفاوت است و برای بعضی از آنها فواید آن بسیار بیشتر است. از آنجا که همه واکنش های متفاوتی دارند ، یافتن دارو و دوز مناسب زمان می برد.

داروهای ADHD وقتی با سایر درمان ها ترکیب شوند ، م moreثرتر هستند. اگر کودک شما از سایر روشهای درمانی که مهارتهای جدید کنار آمدن را آموزش می دهد ، از داروهای شما سود بیشتری نیز خواهد برد.

داروهای ADHD باید همیشه از نزدیک کنترل شود. درمان دارویی برای بیش فعالی بیش از مصرف قرص و فراموشی آن است. پزشک کودک شما باید عوارض جانبی را کنترل کند ، اطلاعاتی راجع به احساس کودک شما نگه دارد و مقدار مصرف را بر اساس آن تنظیم کند. وقتی دارو برای ADHD به دقت کنترل نشود ، از اثر کمتری برخوردار است و خطر بیشتری دارد.

اگر تصمیم دارید کودک خود را تحت دارو قرار دهید ، این بدان معنا نیست که او مجبور است برای همیشه روی آن باقی بماند. اگرچه به طور مکرر از بین بردن و استفاده از آن هیچ دارویی ایمن نیست ، اما اگر اوضاع خوب پیش نرود ، می توانید با خیال راحت تصمیم بگیرید که ADHD کودک خود را با دارو متوقف کنید. اگر می خواهید فرزندتان مصرف دارو را متوقف کند ، حتماً برنامه های خود را به پزشک اطلاع دهید و با آنها کار کنید تا داروها را به آرامی کاهش دهد.

درمان ADHD از خانه شروع می شود

به عنوان یک والدین ، ​​شما تأثیر زیادی در درمان فرزند خود دارید. شواهد نشان می دهد که داشتن یک رژیم غذایی سالم ، ورزش زیاد و انجام سایر انتخاب های هوشمندانه روزانه می تواند به کودک در مدیریت علائم ADHD کمک کند. این بدان معناست که کودک شما می تواند درمان ADHD را امروز - در خانه - آغاز کند.

قدرت ورزش در درمان ADHD

ورزش یکی از ساده ترین و مثرترین راه ها برای کاهش علائم ADHD است. فعالیت بدنی بلافاصله میزان دوپامین ، نوراپی نفرین و سروتونین مغز را افزایش می دهد - همه اینها بر تمرکز و توجه تأثیر می گذارد. به این ترتیب ، ورزش و داروهای ADHD مانند ریتالین و Adderall به طور مشابه کار می کنند. اما بر خلاف داروهای ADHD ، ورزش به نسخه نیاز ندارد و عاری از عوارض جانبی است.

فعالیت هایی که نیاز به توجه دقیق به حرکات بدن دارند ، مانند رقص ، ژیمناستیک ، ورزش های رزمی و اسکیت بورد ، به ویژه برای کودکان مبتلا به ADHD بسیار مفید است. ورزش های گروهی نیز انتخاب خوبی است. عنصر اجتماعی آنها را جالب نگه می دارد.

اهمیت خواب در درمان ADHD

خواب منظم با کیفیت می تواند منجر به بهبود چشمگیر علائم ADHD شود. با این حال ، بسیاری از کودکان مبتلا به ADHD در خواب شبانه مشکل دارند. بعضی اوقات ، این مشکلات خواب به دلیل داروهای محرک است و کاهش دوز یا قطع کامل دارو مشکل را حل می کند.

با این حال ، درصد زیادی از کودکان مبتلا به ADHD که از مواد محرک استفاده نمی کنند ، مشکلات خواب نیز دارند. اگر فرزند شما نیز یکی از آنهاست ، نکات زیر می تواند به شما کمک کند.

یک ساعت خواب منظم تنظیم کنید (و آن را اجرا کنید).

اگر سر و صدای پس زمینه کودک شما را نگه دارد ، دستگاه صدا یا فن را امتحان کنید.

حداقل یک ساعت قبل از خواب همه وسایل الکترونیکی (تلویزیون ، کامپیوتر ، بازی های ویدیویی ، آیفون) را خاموش کنید.

فعالیت بدنی در عصر را محدود کنید.

تغذیه مناسب می تواند به کاهش علائم ADHD کمک کند

مطالعات نشان می دهد که چه چیزی ، و چه زمانی می خورید ، تفاوت در هنگام کنترل ADHD ایجاد می کند.

وعده های غذایی یا میان وعده های منظم را با فاصله بیش از سه ساعت برنامه ریزی کنید. این به شما کمک می کند تا قند خون کودک شما ثابت بماند ، تحریک پذیری را به حداقل برساند و از تمرکز و تمرکز پشتیبانی کند.

سعی کنید در هر وعده غذایی یا میان وعده کمی پروتئین و کربوهیدرات های پیچیده قرار دهید. این غذاها ضمن کاهش بیش فعالی به کودک شما کمک می کنند تا هوشیارتر باشد.

سطح روی ، آهن و منیزیم کودک را بررسی کنید. بسیاری از کودکان مبتلا به ADHD از نظر مواد معدنی مهم کم هستند. افزایش سطح آنها ممکن است به کنترل علائم ADHD کمک کند. افزایش آهن ممکن است به خصوص مفید باشد. یک مطالعه نشان داد که مکمل آهن علائم را تقریباً به اندازه مصرف داروهای محرک بهبود می بخشد.

اسیدهای چرب امگا 3 بیشتری به رژیم غذایی کودک خود اضافه کنید. مطالعات نشان می دهد که امگا 3 باعث کاهش بیش فعالی و تکانشگری و افزایش تمرکز در کودکان (و بزرگسالان) مبتلا به ADHD می شود. امگا 3 در ماهی قزل آلا ، ماهی تن ، ساردین و برخی تخم مرغ های غنی شده و محصولات شیر ​​یافت می شود. با این حال ، ساده ترین راه برای افزایش مصرف کودک از طریق مکمل های روغن ماهی است.

درمان حرفه ای برای ADHD

اگرچه روش های زیادی وجود دارد که می توانید به کودک مبتلا به ADHD در خانه کمک کنید ، اما ممکن است بخواهید در این راه از متخصص کمک بگیرید. متخصصان ADHD می توانند به شما کمک کنند تا یک طرح درمانی موثر برای کودک خود تهیه کنید. از آنجا که ADHD به ترکیبی از درمان ها و استراتژی ها بهترین پاسخ را می دهد ، مشاوره با چندین متخصص توصیه می شود.

برای یافتن ارائه دهندگان درمان ADHD ، ممکن است بخواهید با پزشک مراقبت های اولیه خود ، متخصص اطفال کودک ، بیمارستان های محلی یا کلینیک ها تماس بگیرید. منابع دیگر برای ارجاع ارائه دهنده خدمات عبارتند از: شرکت بیمه شما ، مقامات مدرسه فرزند شما یا یک گروه محلی برای پشتیبانی والدین.

روانپزشکان کودک و نوجوان:

ADHD را تشخیص داده و داروها را تجویز کنید

روانشناسان:

ADHD را تشخیص دهید و گفتاردرمانی ارائه دهید

به افراد مبتلا به بیش فعالی کمک کنید احساسات خود را کشف کنند

درمانگران شناختی-رفتاری:

برنامه های اصلاح رفتاری را در مدرسه ، محل کار و خانه تنظیم کنید

اهداف مشخصی را برای رفتار و موفقیت تعیین کنید

به خانواده ها و معلمان کمک کنید تا پاداش ها و عواقب خود را حفظ کنند

متخصصان آموزشی:

تکنیک های موفقیت در مدرسه را بیاموزید

به کودکان کمک کنید از مدرسه محل اقامت بگیرند

در مورد فن آوری کمکی به خانواده ها مشاوره دهید

رفتار درمانی برای ADHD

نشان داده شده است که رفتار درمانی ، که به آن اصلاح رفتار نیز می گویند ، یک روش درمانی بسیار موفق برای کودکان مبتلا به ADHD است. این به ویژه به عنوان یک روش درمانی مشترک برای کودکانی که از داروهای محرک استفاده می کنند بسیار مفید است و حتی ممکن است به شما اجازه دهد دوز دارو را کاهش دهید.

رفتار درمانی شامل تقویت رفتارهای مطلوب از طریق پاداش و تمجید و کاهش رفتارهای مشکل دار با تعیین محدودیت ها و عواقب آن است. به عنوان مثال ، یک مداخله ممکن است این باشد که معلم به کودک مبتلا به ADHD پاداش می دهد زیرا قبل از صحبت در کلاس قدم های کوچکی در جهت بالا بردن دست برداشته است ، حتی اگر کودک هنوز اظهار نظری نکرد. این نظریه این است که پاداش دادن به مبارزه برای تغییر رفتار کامل جدید را تشویق می کند.

به عنوان والدین ، ​​می توانید با کمک یک متخصص رفتاری مانند یک درمانگر شناختی-رفتاری ، برای کودک خود که بیش فعالی دارد ، یک برنامه اصلاح رفتاری سفارشی تنظیم کنید. یک درمانگر شناختی-رفتاری بر راه حل های عملی مسائل روزمره تمرکز دارد. این نوع درمانگر می تواند یک برنامه اصلاح رفتاری برای پاداش ها و عواقب کودک شما در خانه و مدرسه تنظیم کند و شما را در شکل دادن به رفتار فرزندتان حمایت کند.

صبر در رفتار درمانی از اهمیت اساسی برخوردار است ، زیرا افراد مبتلا به بیش فعالی از نظر علائم بسیار مشهور هستند. ممکن است روزی کودک شما رفتار زیبایی داشته باشد و روز دیگر دوباره به الگوهای قدیمی برود. گاهی ممکن است به نظر برسد که آموزش کارایی ندارد. با این حال ، با گذشت زمان ، درمان رفتاری علائم ADHD را بهبود می بخشد.

آموزش مهارتهای اجتماعی

از آنجا که کودکان مبتلا به اختلال نقص توجه اغلب در تعاملات ساده اجتماعی مشکل دارند و با عزت نفس پایین دست و پنجه نرم می کنند ، نوع دیگری از درمانی که می تواند به شما کمک کند آموزش مهارت های اجتماعی است. به طور معمول در یک گروه انجام می شود ، آموزش مهارت های اجتماعی توسط یک درمانگر هدایت می شود که رفتارهای مناسب را نشان می دهد و سپس کودکان را وادار به تکرار آنها می کند. یک گروه مهارت های اجتماعی به کودکان می آموزد که چگونه واکنش دیگران را "بخوانند" و چگونه رفتار پذیرفتنی تری دارند. گروه مهارت های اجتماعی نیز باید در انتقال این مهارت های جدید به دنیای واقعی کار کند.

برای یک گروه مهارت های اجتماعی در نزدیکی خود ، از روانشناس مدرسه یا یک کلینیک محلی بهداشت روان درخواست کنید.

نکاتی برای حمایت از درمان بیش فعالی کودک شما

کودکان مبتلا به بیش فعالی اغلب در ترجمه آنچه از یک تنظیم به تنظیم دیگر آموخته اند مشکل دارند. به عنوان مثال ، ممکن است آنها یاد گرفته باشند که چگونه طغیان های تکانشی را در مدرسه کنترل کنند ، اما بی صبرانه دیگران را در خانه قطع می کنند.

به منظور تشویق تغییر مثبت در همه تنظیمات ، کودکان مبتلا به بیش فعالی به یکنواختی نیاز دارند. مهم است كه والدین كودكان مبتلا به ADHD بیاموزند كه چگونه از روشهای رفتاردرمانی در خانه استفاده كنند. کودکان مبتلا به بیش فعالی بیشتر موفق به انجام تکالیف می شوند در صورتی که وظایف در الگوهای قابل پیش بینی و در مکان های قابل پیش بینی اتفاق می افتد ، به طوری که آنها می دانند چه انتظاری دارند و قرار است چه کاری انجام دهند.

یک روال را دنبال کنید. تعیین زمان و مکان برای همه موارد مهم است تا به کودک مبتلا به بیش فعالی کمک کند تا درک و انتظارات را برآورده کند. برای وعده های غذایی ، مشق شب ، بازی و تختخواب تشریفات ساده و قابل پیش بینی تعیین کنید.

از ساعت و تایمر استفاده کنید. قرار دادن ساعت در سرتاسر خانه ، یک ساعت بزرگ را در اتاق خواب کودک خود در نظر بگیرید. برای کارهای فرزندتان مانند انجام تکالیف یا آماده شدن صبح وقت کافی را در نظر بگیرید.

برنامه کودک خود را ساده کنید. اجتناب از اوقات بیکاری ایده خوبی است ، اما اگر کودک بیش از حد فعالیت های بعد از مدرسه داشته باشد ، ممکن است حتی بیشتر حواس او پرت شود و "زخم" شود.

مکانی آرام ایجاد کنید. اطمینان حاصل کنید که کودک شما از فضای خصوصی و خصوصی برخوردار است. ایوان یا اتاق خواب می تواند به خوبی کار کند - به شرطی که در همان مکانی نباشد که کودک برای وقت استراحت می رود.

برای سازماندهی خوب مثالی بزنید. خانه خود را به صورت سازمان یافته تنظیم کنید. مطمئن شوید که کودک شما می داند همه چیز جای خودش را دارد. آراستگی و سازماندهی مدل تا حد ممکن.

اهمیت مداحی

همانطور که یک ساختار و روال ثابت را ایجاد می کنید ، به خاطر داشته باشید که کودکان مبتلا به ADHD اغلب انتقاد می کنند. مراقب رفتار خوب باشید - و آن را تحسین کنید. تعریف و تمجید مخصوصاً برای کودکانی که بیش فعالی دارند بیش از حد مهم است زیرا معمولاً مقدار کمی از آن را دریافت می کنند. لبخند ، نظر مثبت یا پاداش دیگری از طرف شما می تواند توجه ، تمرکز و کنترل تکانه کودک را بهبود بخشد. تمام تلاش خود را بجا آورید تا تمرکز خود را بر تحسین مثبت برای رفتار مناسب و انجام وظیفه بگذارید ، در حالی که ممکن است پاسخهای منفی کمتری به رفتار نامناسب یا عملکرد ضعیف بدهید. به فرزندتان برای دستاوردهای کوچک پاداش دهید - این موفقیت های بزرگتری را در پی خواهد داشت.

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)