آشنایی با دنیای بچه ها

چگونه به فرزندان کمک کنیم با حسادت شان کنار بیایند؟

1399/6/15 13:58
نویسنده : هانیه ولک
65 بازدید
اشتراک گذاری

چگونه به فرزندان خود کمک کنیم تا با حسادت کنار بیایند و از پس آن برآیند - 4 دلیل

به عنوان یک مادر دو نفره ، دیدن اینکه فرزندانم شروع به مقایسه خود با همکلاسی های خود می کنند ، یک غسل تعمید بوده است. دخترم روز دیگر از مدرسه به خانه آمد و گفت: "مادر؟ گریسی می گوید او می تواند از هشت میمون بگذرد و من نمی توانم از هیچ میله ای بگذرم. "

البته گریسی واقعاً نمی تواند از هشت میمون بگذرد - او یک کودک است ، نه استرچ آرمسترانگ - اما مکالمه به من مکث داد زیرا اولین بار بود که متوجه می شدم کودک هفت ساله ام خودش را با دوستانش مقایسه می کند.

مهم نیست که شما به فرزندان خود در دنیا همه چیز را بدهید - در برخی موارد ، آنها حسادت را تجربه خواهند کرد. دلیلش این است که حسادت در واقع به این معنی نیست که شخص چه کارهایی را انجام می دهد یا ندارد. شاید نتوانید آن را کاملاً از بین ببرید ، اما می توانید به بچه های خود یاد بگیرید که احساسات منفی را کنترل کنند و به آنها کمک کنید تا نظر مثبتی درباره خود و دنیای اطرافشان پرورش دهند.

خطرات حسادت

بسیاری از بزرگسالان به طور منظم با حسادت سر و کار دارند. خواه خود را نسبت به ازدواج به ظاهر کامل دوست خود حسادت کنید و یا حساب بانکی خواهر ثروتمند خود را حسادت کنید ، زندگی اغلب می تواند یک رقابت باشد. خوشبختانه ، بسیاری از بزرگسالان آموخته اند که با حسادت خود به روشی سالم کنار بیایند ، مقداری از آن را از بین ببرند یا حداقل از ایجاد مسمومیت در آن جلوگیری کنند و زندگی را تحت تأثیر منفی قرار دهند.

متأسفانه ، کودکانی که با حسادت سر و کار دارند احساسات تازه ای دارند و ممکن است ندانند چه باید بکنند. در صورت عدم کنترل ، حسادت می تواند منجر به عواقب ناگواری شود ، از جمله:

کاهش عزت نفس

پرخاشگری نسبت به بچه های دیگر

احساس درماندگی

قلدری

انزوا

علل شایع حسادت

برای کمک به کودک در کنار آمدن با حسادت ، با او درمورد رایج ترین منابع حسادت صحبت کنید.

1. حسادت مادی

"اما مامان ، من تنها کسی هستم که بدون Xbox در کلاس خود هستم." آیا این ادعا آشنا به نظر می رسد؟ این احتمالاً به این دلیل است که حسادت مادی یکی از اولین انواع ایجاد شده است. به هر حال ، کودکان نوپا دوبار فکر نمی کنند که یک اسباب بازی را که از یک همبازی می خواهند بدزدند. خوشبختانه ، هنگامی که بچه ها در مدرسه ثبت نام می کنند و شروع به درک هنجارهای اجتماعی می کنند ، آنها معمولاً دیگر چیزی را که می خواهند از همسالان خود سرقت نکنند متوقف می کنند - اما این باعث نمی شود که کالاهای دیگر بچه ها را جمع نکنند.

وقتی حسادت مادی به وجود می آید ، به فرزندان خود کمک کنید تا بفهمند که خانواده های مختلف استانداردهای مختلف زندگی و اولویت های پولی متفاوتی دارند. علاوه بر این ، اکثر خانواده ها - در سطح جهانی صحبت می کنند - تقریباً به اندازه خانواده های ایالات متحده ثروتمند نیستند. سعی کنید دیدگاه گسترده تری را پرورش دهید تا کودکان بتوانند نسبت به آنچه که دارند سپاسگزار باشند.

همچنین ، سعی کنید تمرکز خود را بر روی کالاهای مادی و ثروت های غیر پولی خانواده خود بگذارید. به دلیل برنامه انعطاف پذیر کاری که انجام داده اید ، شاید بتوانید زمان بیشتری را با فرزندان خود سپری کنید. یا شاید شما در یک منطقه روستایی و بدون مرکز خرید مرسوم ، مد روز اما با هوای تازه و زمین برای پرسه زدن زندگی می کنید. فرزندان شما هرچه دارند ، به آنها بیاموزید به جای اینکه خود را با دیگران مقایسه کنند ، برای آن ارزش قائل شوند. آگاهی و قدردانی از ثروتی که در زندگی خود دارند ، می تواند برای سالهای آینده در خدمت آنها باشد.

از موارد حسادت مادی به عنوان فرصتی برای آموزش بچه ها در مورد پس انداز پول برای خریدهای بزرگ استفاده کنید. اگر فرزند شما شکایت دارد که محبوب ترین مارک کفش دویدن را ندارد ، به او فرصت دهید کارهای خانه را انجام دهد تا کمک هزینه خرید کفش را بدست آورد. وقتی بچه های من شروع به پس انداز برای یک چیز خاص می کنند ، من و شوهرم پیشنهاد می کنیم که با مشارکت های بچه هایمان مطابقت داشته باشیم تا پس انداز ترس آورتر به نظر برسد. این انگیزه اضافی برای کار سخت برای خریدهای آنها ، ایجاد مسئولیت و یک اخلاق کاری قوی را فراهم می کند.

همچنین ممکن است بخواهید از حسادت فرزندتان بعنوان یک کاتالیزور برای داوطلب شدن استفاده کنید. با خدمت در آشپزخانه سوپ یا سازماندهی اسباب بازی ، می توانید به فرزندان خود یاد دهید که به کسانی که بخت کمتری دارند احترام بگذارند و به نوبه خود بفهمند که چقدر خوش شانس هستند.

2. حسادت آکادمیک یا مهارت

وقتی کودک شما به مهارت های تحصیلی یا ورزشی همسالان خود حسادت می کند ، می تواند بر عملکرد خود کودک تأثیر بگذارد. به هر حال ، اگر مولی همیشه نمره بالاتری کسب کند ، چه فایده ای دارد که در یک آزمون سخت تلاش کنید؟ چرا وقتی برد مشخصاً ستاره بازی می کند ، باید برای تیم بسکتبال امتحان کنید؟ احساس حسادت نسبت به مهارت های کودک دیگر می تواند باعث شود کودک شما احساس بی حوصلگی کند و صفات منحصر به فرد خود را کاهش دهد.

در این شرایط ، وظیفه شما این است که مالکیت و مسئولیت تلاش و استعداد شخصی را تشویق کنید. به فرزندتان اجازه دهید احساسات حسادت را خالی کند ، سپس به آرامی به خصوصیات شخصی و مثبتی که دارد اشاره کند. به عنوان مثال ، اگر فرزند شما در ورزش های گروهی تلاش می کند ، اما به عنوان یک رقیب فردی عالی عمل می کند ، به این نکته اشاره کنید که "بله ، مولی در فوتبال مهارت دارد ، اما شما خیلی سخت روی ژیمناستیک خود کار کرده اید. من به تو افتخار میکنم."

همچنین می توانید توجه خود را به جای مقایسه عملکرد کودک با دیگران ، روی تلاش فرزندتان متمرکز کنید. واقعیت این است ، گرچه هر بچه ای نمی تواند ستاره اصلی باشد ، اما همه می توانند تمرین کنند و سخت کار کنند تا پیشرفت کنند. علاوه بر این ، ورزش و مدرسه به کودکان امکان می دهد دوستی پیدا کنند ، کار گروهی را توسعه دهند و پیشرفت شخصی را یاد بگیرند. با تمرکز بر روی این صفات ، به کودک خود می آموزید که بهترین بودن مهم نیست - بلکه بهترین بودن است.

روش دیگر برای مقابله با احساس حسادت کمک به کودک در بهبود زمینه هایی است که در آن احساس ناکافی می کند. اگر حسادت به دلیل هوس ریاضی کلاس وجود دارد ، تدریس خصوصی ریاضی (یا به سادگی مطمئن شدن از انجام تکالیف) ممکن است دقیقاً همان چیزی باشد که کودک شما برای رسیدن به آن نیاز دارد و احساس اعتماد به نفس بیشتری می کند.

3. حسادت اجتماعی

با بزرگ شدن کودکان ، درام اجتماعی بیشتر و بیشتر شیوع می یابد. خواه دخترتان احساس کند که کنار گذاشته شده است زیرا دوستانش بدون او خواب داشته اند یا پسرتان به محبوبیت بچه دیگری حسادت کرده است ، محدودیت های اجتماعی که در سال های اولیه وجود نداشته اند ناگهان در همه جا ظاهر می شوند.

اولین قانون کلی برای والدینی که با حسادت اجتماعی برخورد می کنند این است که هرگز احساسات کودک خود را کاهش ندهید. به هر حال ، اگرچه ممکن است فکر نکنید که نمایش در مورد مکان های نشیمن در کافه تریا یک مسئله است ، اما این ممکن است برای بچه های شما جهان باشد. با پرسیدن س questionsالاتی که بیش از جواب استاندارد "بله" یا "نه" نیاز دارد ، به کودک خود فرصت دهید تا صحبت کند.

هنگامی که کودک شما شروع به ریختن حبوبات کرد ، درک کنید. سعی کنید بگویید ، "من می توانم ببینم که چگونه باعث می شود احساس کناری کنی." سپس ، پیشنهادهای واقعی ارائه دهید تا به فرزندتان کمک کند تا بر آن احساسات حسادت غلبه کند ، مانند میزبانی از خواب کامل ، یا پیوستن به یک باشگاه یا تیم در مدرسه برای ایجاد دوستی. یا به فرزندتان اطلاع دهید که گذراندن وقت تنها است اشکالی ندارد. در حالی که ممکن است فرزند شما در ابتدا از این ایده ها سرپیچی کند ، حمایت شما به او کمک می کند تا او را به سمت نگرش مثبت تری هدایت کند.

4. حسادت خواهر و برادر

شاید پیچیده ترین حالت حسادت ، حسادت خواهر و برادر باشد. کودک حسود نمی تواند از حضور مداوم خواهر و برادری که به نظر می رسد موفق تر ، خنک تر ، یا باهوش تر ، یا بیشتر جلب توجه می کند ، فرار کند. حسادت بدون رسیدگی می تواند باعث برهم زدن و لکه دار کردن یک رابطه خواهر و برادر سالم شود.

حسادت خواهر و برادر کاملاً طبیعی است ، اما والدین می توانند با استفاده از زبان یا نظم نامناسب ، آتش را به آتش برسانند. وقتی مدام پسرتان را گوشزد می کنید که "بیشتر شبیه خواهرت باشد" ، به سختی روحیه خواهر و برادر را پرورش می دهی. در عوض ، شما به فرزند خود می گویید که حتی شما آنها را مقایسه می کنید ، و یکی از آنها "برنده شدن" است.

هنگام برخورد با خواهر و برادر ، نقاط قوت هر کودک را برجسته کنید و گفتگوی منفی با خود را به محض شنیدن متوقف کنید. همچنین ، تمام تلاش خود را به کار بگیرید تا توجه یکسانی به فرزندان خود داشته باشید. اگر یک کودک وقت زیادی را برای بازی های بیس بال می گیرد ، همان زمان را برای علاقه های کودک دیگر برنامه ریزی کنید - حتی اگر این به معنای خواندن یک کتاب با هم یا دیدن یک نمایشگاه هنری به عنوان یک خانواده باشد ، نه حضور در یک بازی یا مسابقه.

به یاد داشته باشید ، این مسئولیت شماست که از تفاوت های فرزندان خود تجلیل کنید. ویژگی های منحصر به فرد هر کودک را بپذیرید تا از این امر به نظر نرسد به نظر می رسد مورد علاقه شماست. بعضی از والدین وقتی یک کودک دارای شخصیتی بسیار متفاوت از شخصیت آنها باشد ، دست و پنجه نرم می کنند. اگر این به نظر شما می رسد ، خود را به چالش بکشید تا در مورد آن کودک بیشتر بیاموزید و چیزی را پیدا کنید که می توانید با هم لذت ببرید - به احتمال زیاد او چیزهای زیادی برای یاد دادن به شما دارد.

غیرت خواهر و برادر دیگر

آموزش قدرشناسی

پرورش احساس قدردانی - قدردانی از داشته های مادی ، ویژگی های منحصر به فرد و مهارت های شخصی - می تواند بسیاری از احساسات حسادت کودکان را کاهش دهد. روش های زیادی وجود دارد که می تواند به کودک خود قدردانی کند:

با استفاده از تأییدهای مثبت وقتی کودک احساس خوبی نسبت به خودش ندارد ، حسادت می تواند بروز کند. با یافتن فرصت هایی برای ستایش مناسب از فرزندان خود ، به آنها یادآوری می کنید که آنها واقعاً "به اندازه کافی خوب" هستند.

گفتگوی منفی نیکسینگ اگر می شنوید که فرزندتان خود را پایین می اندازد ، زبان را در جای خود متوقف کنید. به عنوان مثال ، اگر فرزند شما به دلیل مشكل چالش برانگیز مشكل ، او را "احمق" خطاب می كند ، در چشمان فرزند خود بنگرید و بگویید: "ممكن است مشق شب خود را نفهمیده باشید ، اما این به معنای احمق بودن شما نیست." نقاط قوت را نشان داده و به فرزند خود یادآوری کنید که همه افراد متفاوت هستند. سپس ، با هم کار کنید تا مطالب را بیاموزید ، و احساس موفقیت او را تقویت کنید.

تمرکز روی تجربیات. حسادت ممکن است نتیجه تمرکز بیش از حد روی کالاهای مادی باشد. با انتخاب تجربه های جالب - به عنوان مثال ، سفر به موزه یا تعطیلات کوتاه خانوادگی به جای بازی ویدیویی جدید - کودک شما می فهمد که چیزهای مهمتر از "چیزها" وجود دارد.

گفتن نه. دادن و خرید هر كاری كه فرزند شما می خواهد حسادت را متوقف نخواهد كرد. در عوض ، کودکان می توانند با تلاش برای جمع آوری چیزهایی فرسوده شوند. با یادگیری نه گفتن ، می توانید حس قدردانی را نسبت به زمان بله القا کنید که به طور طبیعی به کودک شما یاد می دهد برای چیزهایی که دریافت می کند ارزش قائل شود.

تمرین آنچه شما تبلیغ می کنید. اگر به دنبال ماشین جدید همسایه خود هستید ، یا دائماً از استعدادها ، پول یا خانواده شخص دیگری شکایت دارید ، به فرزند خود یاد می دهید که حسادت پرستار قابل قبول است. درعوض ، قدردانی و ابراز قدردانی خود را از موارد و استعدادهایی که دارید ، از قدرشناسی و احساس ارزشمندی خود الگو کنید. هیچ چیزی بهتر از الگویی که شما به فرزندتان می آموزید.

حرف آخر

بگذارید این را بپذیریم: حسادت یک احساس طبیعی انسانی است ، بنابراین هیچ راهی برای محافظت کامل از کودکان در برابر آن وجود ندارد. در عوض ، به کودکان بیاموزید که دیگر از مقایسه نقاط ضعف و نقاط قوت دیگران جلوگیری کنند. فرزندان خود را در صورت لزوم درک کرده و به آنها اطمینان دهید ، اما عادت های خود را بررسی کنید تا مطمئن شوید که مثالی مثبت را الگو می کنید. با نشان دادن قدردانی از استعدادها ، خانواده و زندگی خود ، به فرزندان خود می آموزید که این چیزی نیست که دارید بلکه با آنچه انجام می دهید.

آیا بچه های شما هیچ وقت حسادت می کنند؟ چگونه برخورد می کنید؟

پسندها (0)
شما اولین مشوق باشید!

نظرات (0)